Mange sliter med døgnrytmen. Det moderne samfunnet er stressende og krevende, og vi blir hele tiden utsatt for mye kunstig lys. Spesielt det blå lyset fra dataskjermer, TV og mobiler forstyrrer døgnrytmen. Når hjernen blir utsatt for mye blått lys seint om kvelden, blir søvnmønsteret forstyrret. Mobil, TV og nett tar også mye av folks tid, og det er lett å bli sittende foran en skjerm til altfor seint om kvelden. Resultatet er lite søvn, for de fleste av oss skal fortsatt opp til rett tid om morgenen. Forskjøvet døgnrytme kan være vanskelig å rette opp i, men den enkleste måten å gjøre det på er faktisk å bruke naturen og det naturlige lyset. Hvis du ønsker å stille døgnrytmen tilbake til normalt på en rask og enkel måte, kan du faktisk dra på campingtur. Da vil kroppen justere seg etter dagslyset i løpet av bare noen dager, og du vil få bedre søvn.

Slik hjelper naturlig lys på søvnen

Naturen har sine egne måter å gjøre oss naturlig trøtte på. Det oransje lyset fra en solnedgang bidrar til å gjøre deg trøtt. Samtidig vil det blå dagslyset bidra til å vekke deg om morgenen. Den moderne verden er full av kunstig lys, slik at vi ikke lenger får den naturlige lysvariasjonen fra sola. Overnatter du derimot ute i noen dager, vil kroppen stille seg tilbake til den naturlige rytmen. Å dra på campingtur vil også bidra til bedre søvn på andre måter. Frisk luft er for eksempel sunt for kroppen, og gir deg bedre og dypere søvn. Når du er på camping, er du kanskje også mer i bevegelse, noe som bidrar til at du blir trøttere om kvelden. Husk bare på at hvis det naturlige lyset skal få gjøre jobben sin med å justere døgnrytmen din, må du legge fra deg kunstige lyskilder som mobilskjermer. Du kan gjerne ha med deg mobilen som ekstra sikkerhet, men ikke bruk den i løpet av campingturen. Mobilen skal bare være med i tilfelle du havner i en nødssituasjon.

Viktigheten av god døgnrytme

Flere studier har vist at for lite eller for dårlig søvn er skadelig for kroppen. Både den fysiske og den mentale helsen kan bli påvirket av dårlig søvn og usunn døgnrytme. Det er viktig å ha en god seng, slik at kroppen får skikkelig hvile. Store kontinentalsenger gir deg god plass til å bevege deg i søvne, slik at kroppen kan finne den beste sovestillingen. Unngå store måltider rett før leggetid, ettersom det kan gi deg dårlig søvn. Med en god døgnrytme blir det mye lettere å komme seg gjennom arbeidsdagen eller skoledagen. Du blir mer opplagt om morgenen, og jobbingen blir mer effektiv. Unngå altfor seine kvelder, og hold døgnrytmen jevn både i ukedager og i helgene. Kroppen er ikke så veldig flink til å omstille seg fra en dag til den neste. God søvn vil gjøre deg godt, og du kommer raskt til å merke forskjellen både på helsen og humøret.